Top ad
Top ad
Άνοιγμα των σχολείων: ναι, αλλά με ποιες προϋποθέσεις article cover image

Άνοιγμα των σχολείων: ναι, αλλά με ποιες προϋποθέσεις

27|08|2020

Ηλίας Μόσιαλος

Επιστημονικός Συντονιστής και μέλος της Πανευρωπαϊκής Επιτροπής για την υγεία

Είναι λογικό να γίνονται συζητήσεις για το άνοιγμα των σχολείων και να υπάρχουν εύλογες ανησυχίες. Όπως αναφέρω συχνά, η διαχείριση της πανδημίας είναι η διαχείριση του ρίσκου. Οπότε, και στην περίπτωση του ανοίγματος των σχολείων θα πρέπει να εξετάσουμε τον σχετικό κίνδυνο που προκύπτει.

Υπάρχουν όμως βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν: πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία; και εάν ναι πότε;

Πριν απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα, ας απαντήσουμε μια σειρά άλλων καίριων ερωτημάτων.

1. Ποιος είναι ο κίνδυνος για τα παιδιά αν ανοίξουν τα σχολεία;
2. Ποιος είναι ο κίνδυνος για τα παιδιά αν δεν ανοίξουν τα σχολεία;
3. Ποιος είναι ο κίνδυνος για γονείς και συγγενείς (παππούδες – γιαγιάδες) αν ανοίξουν τα σχολεία;
4. Με ποιες προϋποθέσεις πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;
5. Πότε ακριβώς πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;

Ας δούμε αναλυτικά τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.

1. Αναφορικά με τις επιπτώσεις της μετάδοσης του κορωνοϊού: ο κίνδυνος είναι ελάχιστος για τα παιδιά κάτω των 10 ετών, και πολύ μικρός άνω των 10 ετών. Tα παιδιά, αν κολλήσουν τη νόσο, νοσούν με ήπια συμπτώματα ή είναι ασυμπτωματικά. Αυτό, διευκρινίζω, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει κίνδυνος, ο κίνδυνος όμως είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με τις άλλες ηλικιακές ομάδες.

2. Αναφορικά με τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις εάν δεν ανοίξουν τα σχολεία: ο κίνδυνος είναι μεγάλος. Ίσως ο κίνδυνος των επιπτώσεων της απώλειας της κοινωνικοποίησης με συνομηλίκους στις μικρές ηλικίες να είναι δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με τον κίνδυνο της απώλειας διδασκαλίας. Η δεύτερη μπορεί να αναπληρωθεί με άλλες μεθόδους διδασκαλίας που υπερβαίνουν την κλασική μεθοδολογία του ελληνικού σχολείου· μεθόδους που απαιτούν σοβαρό προγραμματισμό.

Χρειάζεται μια μεγάλη συζήτηση για το είδος του σχολείου που θέλουμε. Ειδικά εάν θέλουμε ένα σχολείο που η στοχοθεσία του να υπερβαίνει τα σημερινά αποτελέσματα, αυτά που προκύπτουν μετά από αποστήθιση και έλλειψη κριτικής προσέγγισης, με στοχοθεσία την προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα πανεπιστήμια.

3. Επιπτώσεις για γονείς και συγγενείς: Είναι υπαρκτός και πιο μεγάλος ο κίνδυνος αν οι μαθητές ανήκουν σε οικογένειες που ζουν μαζί με παππούδες και γιαγιάδες, σε μικρούς χώρους. Για αυτό και είναι, επιπλέον, σημαντικό να εξεταστεί η εξ´ αποστάσεως διδασκαλία, όχι ως εναλλακτικό σχέδιο ή plan B, αλλά ως παράλληλη εκπαιδευτική επιλογή για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα ή υποκείμενα νοσήματα στην οικογένεια.

Κάνω μια παρένθεση εδώ, για να υπογραμμίσω πως είναι πολύ σημαντικό να γίνει επικαιροποίηση των κριτηρίων για την κατάταξη όσων ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Λαμβάνω ο ίδιος πολλά μηνύματα από γονείς που ανησυχούν εάν ανήκουν σε αυτές τις ομάδες. Τα κριτήρια πρέπει να είναι αντικειμενικά και να βασίζονται στην επιστημονική τεκμηρίωση. Για επιτάχυνση της διαδικασίας μπορούμε να ανατρέξουμε στα παραδείγματα κριτηρίων που έχουν θεσπίσει άλλες αναπτυγμένες χώρες, όπως ο Καναδάς, η Ελβετία, η Αγγλία και η Γαλλία.

4. Πολύ πιο σημαντικά όμως όλων των σημείων που προανέφερα, είναι το ποιες είναι οι προϋποθέσεις και το πότε πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία.

Αρκούν οι μάσκες; Για τον συστηματικό έλεγχο της αντιμετώπισης της πανδημίας απαιτούνται και η εφαρμογή της συχνής υγιεινής των χεριών, η τήρηση των αποστάσεων και ο εξαερισμός με φρέσκο αέρα για να αποτραπεί η μείωση της αερογενούς μετάδοσης.

Αυτό σημαίνει μικρότερος αριθμός παιδιών ανά τάξη με βάση τις προδιαγραφές και τις συστάσεις άλλων αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Πως μπορεί όμως να γίνει αυτό αν δεν υπάρχουν επαρκείς χώροι;

Ίσως μπορεί όπου είναι αυτό δυνατόν να γίνει με χρήση άλλων υπαρχόντων χωρών: μετά από διάθεση χώρων σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους δήμους, τους αθλητικούς, κοινωνικούς και πολιτιστικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα κάθε περιοχής: ας χρησιμοποιηθούν βιβλιοθήκες, χώροι ξενοδοχείων, πολιτιστικά κέντρα, αίθουσες συνεδριάσεων, δημοτικών συμβουλίων, αθλητικά κέντρα και γυμναστήρια, αίθουσες συλλόγων κοινωνικών φορέων.

Αν δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί αυτό, τότε ίσως να πρέπει να εξεταστεί η εκ περιτροπής διδασκαλία, ή η αναδιοργάνωση των προγραμμάτων διδασκαλίας και του σχολικού προγράμματος, έτσι ώστε να επιτραπεί η διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου σχολικού περιβάλλοντος.

Προφανώς, θα χρειαστεί και ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού, προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών και ανακλήσεις αποσπάσεων.

Είναι όμως σαφές ότι η ενίσχυση των υποδομών της δημόσιας παιδείας πρέπει να είναι προτεραιότητα κάθε ελληνικής κυβέρνησης. Οι υποδομές σε πολλά ελληνικά σχολεία είναι ανεπαρκείς και δεν έχουν καμία σχέση με τα πρότυπα των περισσότερων χωρών της δυτικής Ευρώπης.

Έχουμε επομένως μεγάλα κενά στην εκπαίδευση: απαρχαιωμένοι στόχοι και μέθοδοι διδασκαλίας και υποδομές. Και εάν συνεχίσουμε έτσι, τότε οι κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες (μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων) θα διευρύνονται.

Ας επιστρέψουμε στο θέμα του ανοίγματος των σχολείων.

Αν εφαρμοστούν περισσότερες παρεμβάσεις (μάσκες, φυσική απόσταση, συχνή υγιεινή χεριών, συχνός εξαερισμός) τότε θα μειωθεί και ο κίνδυνος μετάδοσης στα παιδιά, αλλά και στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς. Επίσης θα χρειαστούν συχνά δειγματοληπτικά τεστ για άμεση ιχνηλάτηση και άμεση λήψη μέτρων. Άρα θα χρειαστεί και αύξηση της επάρκειας και της διενέργειας τεστ.

5. Πότε πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία;

– Όταν έχουν εξασφαλιστεί οι προϋποθέσεις ασφαλέστερης λειτουργίας.
– Όταν έχει ολοκληρωθεί η επιστροφή από τις διακοπές και έχουν περάσει τουλάχιστον 2 εβδομάδες.

Συμπερασματικά

1. Ο κίνδυνος για τα ίδια τα παιδιά από το άνοιγμα των σχολείων είναι πάρα πολύ μικρός.

2. Ο κίνδυνος για τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις είναι μεγαλύτερος από αυτόν που σχετίζεται με το άνοιγμα.

3. Ο κίνδυνος για γονείς και συγγενείς είναι υπαρκτός, αλλά μπορεί να μετριαστεί αν βελτιωθούν οι προϋποθέσεις ανοίγματος των σχολείων και εάν το άνοιγμα γίνει τη σωστή χρονική στιγμή.

4. Οι προϋποθέσεις για το άνοιγμα των σχολείων υπερβαίνουν τη χρήση της μάσκας, αλλά απαιτούν την τήρηση περισσότερων παρεμβάσεων (και φυσική απόσταση, και συχνή υγιεινή χεριών, και συχνός εξαερισμός των αιθουσών διδασκαλίας).

5. Όταν έχουν ολοκληρωθεί οι προϋποθέσεις λειτουργίας και τουλάχιστον 2 εβδομάδες μετά την επιστροφή των μαθητών από τις διακοπές, τα σχολεία μπορούν να ανοίξουν.

Share

Σχόλια

Εγγραφή
Ειδοποίησέ με για
guest
0 Σχόλια
Σχόλια γραμμής
Δες όλα τα σχόλια

ΙΑΤΡΙΚΑ ΑΡΘΡΑ|ΔΕΣ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΕΔΩ

Title ad
Η σημασία του Προγεννητικού Ελέγχου για τη ζωή του παιδιού cover image

Η σημασία του Προγεννητικού Ελέγχου για τη ζωή του παιδιού

Στην εκπομπή 60′ Θέμα Υγείας, με θέμα “Η σημασία του Προγεννητικού Ελέγχου για τη ζωή του παιδιού” και με τη δημοσιογράφο Δήμητρα…

διάβασε περισσότερα
Τα αντισυλληπτικά χάπια προκαλούν στειρότητα. Μύθος ή Αλήθεια; cover image

Τα αντισυλληπτικά χάπια προκαλούν στειρότητα. Μύθος ή Αλήθεια;

  Ο Γυναικολόγος Υποβοηθούμενης Αναπαραγώγης, κ. Δημήτρης Μιχαλάκης, συνεργάτης την κλινικής Embryolab, μας λύνει την απορία για τα αντισυλληπτικά χάπια και τη…

διάβασε περισσότερα
Ανδρική υπογονιμότητα: Σχετίζεται με τη χρήση κινητών τηλεφώνων; cover image

Ανδρική υπογονιμότητα: Σχετίζεται με τη χρήση κινητών τηλεφώνων;

Τα τελευταία 50 χρόνια ο αριθμός των σπερματοζωαρίων στους άνδρες έχει μειωθεί κατά 50% στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Αυστραλία…

διάβασε περισσότερα
Έρπητας Ζωστήρας – συμπτώματα, θεραπεία και το νέο εμβόλιο cover image

Έρπητας Ζωστήρας – συμπτώματα, θεραπεία και το νέο εμβόλιο

Η Παθολόγος, κα Μαρία Γούτου μιλάει στο παρακάτω βίντεο για τον Έρπητα Ζωστήρα και το νέο εμβόλιο που κυκλοφορεί. ΓΟΥΤΟΥ ΜΑΡΙΑ  

διάβασε περισσότερα
Βιολογικός τραχανάς με γάλα κατσίκας, μπολονέζ cover image

Βιολογικός τραχανάς με γάλα κατσίκας, μπολονέζ

Ο Executive Chef, Κυριάκος Μελάς μας δίχνει στο βίντεο πώς να κάνουμε βιολογικό τραχανά με γάλα κατσίκας, Μπολονέζ! Αδιαμφισβήτητα τα μακαρόνια με…

διάβασε περισσότερα
FrezyLac – Βιολογική Βρώμη ολικής άλεσης με γάλα, μήλο και βανίλια cover image

FrezyLac – Βιολογική Βρώμη ολικής άλεσης με γάλα, μήλο και βανίλια

Κρέμα με βρώμη βιολογικής καλλιέργειας, με βιολογικό γάλα, μήλο βιολογικής καλλιέργειας και φυσική βανίλια για βρέφη από τον 6ο μήνα. Πλούσια σε…

διάβασε περισσότερα
Blueberries cover image

Blueberries

Τα blueberries, μικρά και θαυματουργά, είναι μία υπερτροφή γεμάτη αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C, η βιταμίνη Κ και φλαβονοειδή, που βοηθούν στην…

διάβασε περισσότερα
Κακή διατροφή για 1 στα 10 παιδιά στην Ελλάδα – Υπέρβαρα 1 στα 5 [μελέτη] cover image

Κακή διατροφή για 1 στα 10 παιδιά στην Ελλάδα – Υπέρβαρα 1 στα 5 [μελέτη]

Λανθασμένο διατροφικό μοντέλο ακολουθεί ένα στα δέκα Ελληνόπουλα, με αποτέλεσμα ένα στα πέντε να είναι υπέρβαρο και ένα στα δώδεκα παχύσαρκο. Τα…

διάβασε περισσότερα

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ / ΝΕΑ|ΔΕΣ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΕΔΩ

Title ad
Παρουσίαση του Εθνικού Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ» cover image

Παρουσίαση του Εθνικού Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ»

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 26 Απριλίου, στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, η παρουσίαση του Εθνικού Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου…

διάβασε περισσότερα
Διάλεξη για το ρόλο της αξονικής εντερογραφίας στη διάγνωση των παθήσεων του λεπτού εντέρου cover image

Διάλεξη για το ρόλο της αξονικής εντερογραφίας στη διάγνωση των παθήσεων του λεπτού εντέρου

Το ΙΑΣΩ Θεσσαλίας συνεχίζει τις καθιερωμένες επιστημονικές διαλέξεις στο πλαίσιο του ετήσιου προγράμματος 2023-2024, που θα πραγματοποιηθούν τόσο διαδικτυακά, όσο και με…

διάβασε περισσότερα
Αφρικανική σκόνη: Πώς να προφυλαχθείτε – Τα μέτρα που συστήνουν οι πνευμονολόγοι cover image

Αφρικανική σκόνη: Πώς να προφυλαχθείτε – Τα μέτρα που συστήνουν οι πνευμονολόγοι

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία, η αφρικανική σκόνη που επηρεάζει την Ελλάδα είναι ένα σχετικά συχνό φαινόμενο, ιδιαίτερα όταν οι μετεωρολογικές συνθήκες ευνοούν…

διάβασε περισσότερα
Φροντιστήριο Υπερηχογραφίας – “3ο ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ  Point of Care Ultrasonography (POCUS)” cover image

Φροντιστήριο Υπερηχογραφίας – “3ο ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ Point of Care Ultrasonography (POCUS)”

Η Εταιρεία Αναπνευστικών Διαταραχών – Βαριάς Νόσου και η Κλινική Εντατικής Θεραπείας Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας, διοργανώνουν υπό την αιγίδα του Τμήματος…

διάβασε περισσότερα
Targeting Homologous Recombination Deficiency in Cancer : From Bench to Clinic 2024 cover image

Targeting Homologous Recombination Deficiency in Cancer : From Bench to Clinic 2024

Το συνέδριο, Targeting Homologous Recombination Deficiency in Cancer : From Bench to Clinic 2024, διοργανώνει ηΕλληνική Ογκολογική Ερευνητική Ομάδα, στις 27-28 Ιουνίου…

διάβασε περισσότερα
18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιληψίας cover image

18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιληψίας

Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος κατά της Επιληψίας, διοργανώνει  το 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιληψίας, που έχει στόχο την συνεχιζόμενη εκπαίδευση και την προβολή…

διάβασε περισσότερα
9η Πανελλήνια Διημερίδα Παθολογικής Ανατομικής: Το Παθολογοανατομικό Εργαστήριο στη Νέα Εποχή. cover image

9η Πανελλήνια Διημερίδα Παθολογικής Ανατομικής: Το Παθολογοανατομικό Εργαστήριο στη Νέα Εποχή.

H Ελληνική Εταιρεία Παθολογικής Ανατομικής, η οποία γιορτάζει τα 60 χρόνια από την ίδρυσή της, διοργανώνει την 9η Πανελλήνια Διημερίδα Παθολογικής Ανατομικής,…

διάβασε περισσότερα
WEBINAR ΕΕΜΗ: HBV/HDV Συζήτηση περιπτώσεων. cover image

WEBINAR ΕΕΜΗ: HBV/HDV Συζήτηση περιπτώσεων.

Η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Ήπατος διοργανώνει σειρά online εκπαιδευτικών σεμιναρίων, με δωρεάν συμμετοχή. To 2o webinar, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 15 Μαΐου 2024…

διάβασε περισσότερα

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ|ΔΕΣ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΕΔΩ

Title ad
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΜΠΕΡΗ | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ – ΣΤΟΜΑΤΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ cover image

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΜΠΕΡΗ | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ – ΣΤΟΜΑΤΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ

Η κα Κατερίνα Καμπέρη είναι Οδοντίατρος – Στοματικός Χειρουργός και έχει το ιδιωτικό της ιατρείο στην οδό Κοντοπούλου 4, Αγία Παρασκευή στην…

διάβασε περισσότερα
ΚΑΦΕΤΖΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ cover image

ΚΑΦΕΤΖΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ

Ο Χειρουργός Οδοντίατρος Ελευθέριος Καφετζής έχει το ιατρείο του στη Λεωφόρο Καλαμακίου 18, στον Άλιμο Αττικής. Το ωράριο λειτουργίας του ιατρείου είναι…

διάβασε περισσότερα
ΑΝΔΡΟΒΙΤΣΑΝΕΑ ΠΕΓΚΥ | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ cover image

ΑΝΔΡΟΒΙΤΣΑΝΕΑ ΠΕΓΚΥ | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΣ

  Η κα Πέγκυ Ανδροβιτσανέα είναι Οδοντίατρος με έδρα την Αθήνα στην οδό Ιωαννίνων 18.   Υπηρεσίες/Θεραπείες Εξειδικευμένη Προσθετική, Εφαρμογές Χειρουργικού LaserSoft…

διάβασε περισσότερα
ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ | ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ cover image

ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ | ΟΡΘΟΠΑΙΔΙΚΟΣ

  Ο κ. Αναγνωστάκος Κωνσταντίνος είναι Ορθοπαιδικός Χειρουργός με έδρα τον Γέρακα Αττικής, στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως 69 και παράλληλα από τον…

διάβασε περισσότερα
Βιολογικός τραχανάς με γάλα κατσίκας, μπολονέζ cover image

Βιολογικός τραχανάς με γάλα κατσίκας, μπολονέζ

Ο Executive Chef, Κυριάκος Μελάς μας δίχνει στο βίντεο πώς να κάνουμε βιολογικό τραχανά με γάλα κατσίκας, Μπολονέζ! Αδιαμφισβήτητα τα μακαρόνια με…

διάβασε περισσότερα
FrezyLac – Βιολογική Βρώμη ολικής άλεσης με γάλα, μήλο και βανίλια cover image

FrezyLac – Βιολογική Βρώμη ολικής άλεσης με γάλα, μήλο και βανίλια

Κρέμα με βρώμη βιολογικής καλλιέργειας, με βιολογικό γάλα, μήλο βιολογικής καλλιέργειας και φυσική βανίλια για βρέφη από τον 6ο μήνα. Πλούσια σε…

διάβασε περισσότερα
Frezyderm Baby Line cover image

Frezyderm Baby Line

Η Frezyderm Baby Line, η πιο ολοκληρωμένη σειρά βρεφικής περιποίησης, ετοιμάζει το μωράκι σου για τον πιο όμορφο υπνάκο, καθαρίζοντας και ενυδατώνοντας…

διάβασε περισσότερα
Hair Force, No Loss! Πρόληψη & αντιμετώπιση της τριχόπτωσης cover image

Hair Force, No Loss! Πρόληψη & αντιμετώπιση της τριχόπτωσης

Η τριχόπτωση αφορά και τους δύο. Το ίδιο και η πρόληψή της. Hair Force Shampoo Women, Men και Hair Force Lotion Extra…

διάβασε περισσότερα
Side ad
Side ad
Side ad
Side ad
Side ad